Adolescencija je razdoblje intenzivnih promena i izazova za mlade ljude. Oni se suočavaju s fizičkim, emocionalnim i socijalnim promenama koje mogu biti zbunjujuće i zahtevne. Kako bismo podržali adolescentnu populaciju, važno je razumeti njihove specifične potrebe i pružiti im odgovarajuću pomoć i podršku. Predstavljamo vam nekoliko ključnih načina kako pružiti pomoć adolescentima tokom ovog izazovnog razdoblja.
Stvaranje sigurnog i podsticajnog okruženja
Adolescenti trebaju imati osećaj sigurnosti i podrške u svom okruženju. To može uključivati stvaranje sigurnih prostora za izražavanje misli i osećaja, podsticanje otvorene komunikacije, osnaživanje samopouzdanja i izgradnju poverenja. Roditelji i nastavnici igraju ključnu ulogu u stvaranju takvog okruženja.
Pristup mentalnom zdravlju
Mentalno zdravlje adolescenata je od vitalne važnosti. Tokom ovog razdoblja, mladi se suočavaju s povećanim rizikom od raznih mentalnih problema, poput anksioznosti, depresije i poremećaja prehrane. Važno je edukovati adolescente o mentalnom zdravlju i dostupnim resursima za podršku i time ih podstaći da traže pomoć kad god je potrebno.
Pružanje edukacije o bolestima zavisnosti i njihovoj prevenciji
Mladost je razdoblje kada su mladi izloženi većem riziku od eksperimentisanja s opasnim supstancama. Edukacija o bolestima zavisnosti, uključujući alkohol, droge i pušenje, igra ključnu ulogu u prevenciji ovih problema. Treba im pružiti informacije o štetnim učincima tih supstanci, kao i o strategijama za suočavanje s vršnjačkim pritiscima i donošenju zdravih odluka.
Adolescencija predstavlja osetljiv period za celu porodicu. U tom periodu adolescent se oseća „izgubljeno“ između deteta i odraslog čoveka. Roditelji teže da zadrže sistem koji je bio pre adolescentnog perioda, kada je dete imalo manje obaveza, ali i privilegija u smislu da izlazi gde, s kim i do kad hoće, imalo dosta ograničenja i teško prihvataju da dete krupnim koracima postaje odrastao čovek. Adolescent u ovom periodu prihvata manire okoline i vršnjaka dok roditelje smatra „matorim, dosadnim i zastarelim“ sa mnogo ograničenja. Ovakvo razmišljanje često prati popuštanje u učenju, slabije ocene, odabir drugara koji su „in“ , ali i period kada se probaju cigarete, alkohol, psihoaktivne supstance i ulazi u seksualne odnose.

Podrška u izgradnji socijalnih veština
Adolescencija je vreme kada se razvijaju socijalne veštine koje su ključne za uspostavljanje zdravih međuljudskih odnosa. Mladi treba da imaju podršku u učenju komunikacijskih veština, rešavanju konflikata, izgradnji empatije i razumevanja različitosti. Radionice i grupne aktivnosti mogu biti korisni alati za pružanje podrške adolescentima u izgradnji socijalnih veština. Takođe, mentorstvo i pružanje pozitivnih interakcija od strane odraslih igraju važnu ulogu u razvoju tih veština.
Osnaživanje autonomije i samostalnosti
Važno je podržati adolescente u razvoju autonomije i samostalnosti. To uključuje razvoj njihove odgovornosti, donošenje odluka i postavljanje ciljeva. Pružanje prilika za razvijanje veština planiranja, organizacije i upravljanja vremenom može im pomoći da se osećaju sigurni i sposobni preuzeti odgovornost za svoj život.